Hvorfor markedsfører vi botilbud?

Markedsføring hjælper dig med at fremvise jeres døgntilbud for voksne udsatte mennesker, der har behov for fysisk/psykisk støtte. En god markedsføring vil hjælpe din målgruppe med at forstå, hvorfor jeres botilbud er det bedste valg for dem.

Den gennemførte markedsføringsplan kan hjælpe dig med at ramme din målgruppe, hvilket kan øge antal af udsatte voksne som benytter sig af jeres døgntilbud, det vil til sidst kunne ses på bostedets bundlinje. Inden det når så langt kræver det at jeres institution investerer penge i marketing, men det behøver ikke nødvendigvis at være dyrt, så længe I vælger den optimale løsning hos et webbureau. En marketingplan vil behjælpelige gøre med at fastsætte præcise og realistiske mål, som er mulige at måle på. Udarbejdelsen af en marketingplan kræver tid og engagement, og det vil med tiden være meget værdifulde ressourcer at bruge på dit bosted. Så hvis du førhen har tvivlet på brugen af marketing, så skal du ikke tvivle længere, da det er vejen til succes.  

 

Markedsføring er for alle slags bosteder

Uden beboer vil dit bosted ikke kunne fortsætte. For at tiltrække udsatte voksne til jeres bosted, skal I forstå værdien af markedsføring. Udsatte mennesker med behov for støtte vil ikke vælge jeres botilbud, hvis de ikke kan få indsigt i jeres bosted, hvilke erfaringer i har med fysiske eller psykiske udsatte og hvad jeres kernekompetencer er. Derfor skal i være med til at gøre beslutningsprocessen lettere for jeres kommende beboer, og det gør I med den relevante markedsføring.

Mange opholdssteder er ikke villige til at bruge den tilstrækkelige tid på markedsføring. Det kan skyldes at de har en opfatning af det koster dem mange penge, men markedsføring er uundværligt og er langt mere end reklame og salg.

 

Marketing fremhæver bostedets unikke botilbud

Bostedets omdømme er vigtig del for stedets eksistens. Derfor har vi opstillet nogle vigtige spørgsmål, jeres bosted kan overveje at bygge jeres virksomheds fundament op efter.

  • Hvilken form for støtte har dine voksne udsatte brug for?
  • Hvordan kan andre botilbud opfylde dine beboers behov?
  • Hvordan viser du potentielle beboer, at dit botilbud er bedre end dine konkurrenters botilbud?

Forhåbentlig har I allerede berørt et par af disse spørgsmål, da i lavede forretningsplanen, men mange bosteder ved ikke, at disse spørgsmål er centrale ting i markedsføring. Så hvis jeres bosted allerede har kigget nærmere på de ovenstående spørgsmål, er i et skridt længere fremme end konkurrenterne.

 

Hold jeres marketingsplan opdateret

En markedsføringsplan er en revideret plan, som hele tiden skal forbedres og ændres afhængig af hvordan det går. Det er altså ikke en plan som laves en gang, for derefter at gemme den væk. Du skal huske på regelmæssigt at gennemgå din marketingplan for bostedet, så du sikre at du er på rette vej.

 

Hvorfor skal jeres bosted have en professionel hjemmeside?

Langt de fleste i samfundet bruger internettet til at søge efter ting, som de er interesserede i. Derfor er det enormt vigtigt at jeres botilbud bliver præsenteret på egen hjemmeside. Det er med til at skabe troværdighed og tryghed hos modtageren. Hvis dit bosted ikke besidder en hjemmeside, vil udsatte mennesker ikke overveje jeres døgntilbud, men i stedet foretrække en af dine konkurrenters, som har en hjemmeside. Har I derimod en hjemmeside, skal den udstråle et professionelt design og fremhæve jeres spidskompetencer, det forstærker tilliden hos personen der kigger på jeres botilbud.

Er du medlem af LOS, så kan du få 20 % på en eksklusiv hjemmeside – læs mere her.

 

Hvordan kan en hjemmeside spare mit bosted penge?

Er du et lille bosted tænker du sikkert, at det ikke er nødvendigt med en professionel hjemmeside og det er alt for dyrt at anskaffe sig en. Sandheden er dog at det kan være langt dyrere at lade vær. Selvom det ikke er gratis at få lavet en hjemmeside, er det en vigtig investering fremadrettet. Det er langt billigere at reklamere på ens egen hjemmeside fremfor andre platforme du ikke ejer, på den måde kan du nå dit potentielle marked langt mere effektivt og billigt.

 

Din nyhedskanal til pårørende og sagsbehandlere

Din hjemmeside er din nyhedskanal, hvor personer som efterspørger døgntilbud på bosteder, skal kunne finde de nyeste og mest relevante informationer om dit bosted.  Fordelen med at have det hele online er, at det nemmere og hurtigere at opdatere med nye oplysninger om mulige ændringer, tilbud, arrangementer osv. I modsætning til offline medier vil dit indhold blive hurtigere forældet og på den måde skal det hele tiden laves om på ny.

 

Dine botilbud tilgængelig døgnet rundt 365 dage om året?

En hjemmeside gør det muligt at voksne med behov for fysisk eller psykisk støtte,  at få fat på jeres relevante tilbud alle årets dage. Det er en klar fordel med døgntilbudstjenester, som i sidste ende kun vil komme dit bosted tilgode.