Hvorfor markedsfører vi opholdssteder?

Markedsføring hjælper dig med at udvikle dine produkter og tjenester for dit opholdssted, så det opfylder behovene for din målgruppe. God markedsføring hjælper din målgruppe med at forstå, hvorfor dit opholdssted døgntilbud eller andre sociale tiltag er det bedste valg for netop dem.

En god markedsføringsplan kan hjælpe dig med at nå din målgruppe, øge dine antal beboer og i sidste ende øge din bundlinje. Det kræver at du investerer penge i marketing, men det behøver ikke at være dyrt, så længe du vælger det rigtige marketing webbureau. En god marketingplan hjælper dig med at fastsætte klare og realistiske mål, som der kan måles på. Udviklingen af en marketingplan kræver tid og engagement, men er til gengæld en af de mest værdifulde processer for dit opholdssted. Så hvis du er tvivl, burde du ikke tøve med at bruge marketing , da det vil bidrage med stor succes for dit opholdssted.

Markedsføring er for både små og store opholdssteder

Uden beboer vil dit opholdssted ikke overlever. For at tiltrække og fastholde beboer skal dit opholdssted forstå værdien af markedsføring. Potentielle beboer vil næppe vælge dit opholdssted, hvis de ikke ved hvad i tilbyder, hvilke erfaringer i har, og hvorfor de skal vælge lige netop jeres opholdssted i stedet for en andet. Derfor skal i være med til at gøre det lettere for jeres kommende beboer, og det er marketing løsningen på.

Mange opholdssteder bruger ikke den tilstrækkelige tid på markedsføring. Det skyldes at de ofte forbinder det med mange penge og fancy reklamekampagner, men markedsføring handler om meget mere end reklame og salg.

Markedsføring viser hvorfor dit opholdssted er unikt

At opbygge et godt omdømme af dit opholdssted er guld værd. Her er der opstillet vigtige spørgsmål du skal overveje at bygge fundamentet af dit opholdssted op efter.

  •         Hvad er dine udsatte beboers behov?
  •         Hvordan kan andre opholdssteder opfylde dine beboers behov?
  •         Hvordan kan du hjælpe dine potentielle beboer med at forstå, hvorfor dit opholdssted er bedre end dine konkurrenters opholdssteder?

Du har sikkert allerede overvejet nogle af disse spørgsmål, når du udarbejder din forretningsplan, men mange opholdssteder indser ikke, at disse spørgsmål også er markedsføring. Så hvis du allerede har behandlet disse spørgsmål, har du foretaget de første skridt i at opbygge et vellykket opholdssted.

Hvorfor skal i holde jeres markedsføringsplan opdateret?

En markedsføringsplan er ikke et dokument, du laver en gang og derefter gemmer det i din nederste skuffe. Det er en levende vejledning, som du bør udvikle i takt med at dit opholdssted vokser og ændrer sig. Påmind dig selv om at regelmæssigt, at gennemgå din marketingplan for dit opholdssted.

Hvorfor skal jeres opholdssted have en professionel hjemmeside?

I dag bruger langt de fleste internettet til at søge efter de produkter eller tjenester, som de har brug for. Dit opholdssted vil skabe troværdighed ved at have en hjemmeside. Hvis du ingen hjemmeside har, vil en potentielt beboer ikke overveje dit opholdssted, men i stedet vælge din konkurrents, som har en. Hvis dit opholdssted allerede er indehaver af en hjemmeside, er det vigtigt at den udstråler professionalitet og viser opholdsstedets stærke sider, det skaber endnu mere tillid hos de udsatte børn og unge.

En hjemmeside kan spare dit opholdssted penge

Hvis du er et lille opholdssted tror du sikkert at du ikke har råd til en professionel hjemmeside, men du har ikke råd til at lade vær. Selvom omkostningerne ved en professionel hjemmeside kan virke store ligenu, er det værd at investere i en fremadrettet. Sammenligner du prisen på en hjemmeside med fx en avisannonce, kan du nå det potentielle marked mere effektivt og oftest langt billigere. En hjemmeside er langt billigere og en mere effektiv måde at fremme dit opholdssted på.

Forstå vigtigheden af de nyeste informationer

Du skal forestille dig at din hjemmeside er din online brochure eller katalog for jeres døgntilbud, så alt hvad dit opholdssted tilbyder kan findes på hjemmesiden. Fordelen er at det meget nemmere og hurtigere at opdatere om oplysninger, nyt udarbejdet materiale, kommende arrangementer og tjenester mm. I modsætning til hvis du skal lave printannoncer i en avis eller anden form vil det hurtigt blive forældet.

Dit opholdssted tilgængelig døgnet rundt 365 dage om året?

En hjemmeside er tilgængeligt for både faste- og potentielle beboer døgnet rundt 365 dage om året.  De får mulighed for at gennemgå alle relevante information om dine døgntilbuds tjenester for børn og unge, selvom det er uden for dit kontors åbningstider.